Expediter

Butikerna är fulla av både trevliga och otrevliga expediter. Förrutom dessa adjektiv, kommer följande i tankarna när jag tänker vidare; ointresserad, överlägsen, nonchalant, arrogant, sympatisk, charmerande, inbjudande, skämtsam osv. Lika många personligheter som antalet försäljare helt enkelt. Vad jag inte förstår är hur dessa negativa attribut tillåter dem att vara kvar på jobbet?

Idag var jag på lagerhaus i Farsta centrum och skulle lämna tillbaka ett glas (i plast). Jag köpte det för ett par dagar sedan och eftersom jag köpte flera stycken så tittade jag inte så noga på var och en. Dessutom var de i plast som sagt så jag tittande inte så grundligt om det fanns någon spricka i något av dem. När jag packade upp dem imorse (jag skulle inte använda dem förrän helgen) så märkte jag att ett glas hade en STOR spricka längs hela sidan, dock rak och fin så man hade kunnat missta den för en kant. Jag åker självklart tillbaka idag för att byta ut den mot en ny.

Konversationen:

Jag: Hej! Jag skulle vilja lämna tillbaka detta glas, märkte att det var en spricka i den när jag kom hem. Skulle vilja byta ut den mot en ny.
(räcker fram det gamla glaset och ett nytt samt kvittot)

Expediten (granskar glaset, tittar skeptiskt på mig med en sval blick): När köpte du det?

Jag (tänker, det står på kvittot...): 29:e.

Expediten (Höjer på ögonbrynen och pratar med en snorkig röst): Lustigt att du märkte det först nu.

Jag (svarar med en förvånad röst): Jo, jag såg inte det när jag köpte det, och jag packade upp dem först idag, det var då jag såg det. Skulle inte använda dem först i helgen.

Expediten (Tittar på mig uppifrån och ner, suckar och svarar drygt): Ja, det var ju märkligt att inte försäljaren märkte något när du köpte det.

Jag (börjar bli mer än smått irriterad på hennes nedlåtande attityd och hennes antydan om att jag själv har haft sönder det): Ja, men så är det, så jag vill gärna byta ut det tack.

Expediten suckar igen: Jaha, då får du väl få göra det. (!)
(Hom mixtrar med kassan och gör returer, ber om namn och sånt som vanligt, sen till en annan märklig sak, förrutom hennes inställning)

-Kan jag behålla kvittot? (det som resten av mitt förra köp var på)

Jag (förvånat och tvekande): Ja.... det går väl bra.

Expediten tar kvittot och jag lämnar butiken häpen över samtalet och att hon tog MITT kvitto.

Det är inte första gången jag träffar på den här typen av expedit, men jag blir lika förbluffad varje gång. Jag har själv arbetat i diverse serviceyrken, bland annat i kassa, men har själv aldrig svarat en kund så. För i slutändan så är det just ett SERVICE-yrke och inget annat. Om jag nu hade förstört det själv, hade det inte varit många kronor som de hade blivit av med -speciellt inte med tanke på resten av beloppet jag redan hade handlat för. Tror någon jag kommer handla där igen? Troligtvis inte. Finns andra affärer som har trevligare personal, och det betalar jag gärna ett par kronor extra för.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0