jobba för att leva..

..Eller leva för att jobba?
Egentligen är det ingen seriös fråga, jag jobbar ju för att jag måste ha pengar. Den senaste tiden har det dock känts som om jag lever för att jobba. Jobbar nästan 200% och tjänar lika mycket som en högskoleinjengör som håller på med datorer gör en vanlig månad. Segt. -Som den väldigt upprepade frågeställningen är; "Varför är det viktigare att arbeta med datorer än med människor?" Det har jag undrat många gånger.

Dessutom undrar jag varför det aldrig skrivs något positivt om folk som arbetar i sjukvården? De enda gångerna som vi kan läsa något om personalen i tidningar är när det händer något som inte får hända, exempelvis att någon dör, eller att några psykiatriker får <tydligen> för mycket i lön när de har jour. Att de får 11000/h då är helt avskyvärt, men att Pelle 26år får 100 000 i bonus för att sitta på ett kontor är ingen stor nyhet.. Tänk om de någon gång kunde skriva om sjuksköterskan Karin som tjänar 19500/mån för att ta hand om andra människors liv och hur otrolig hon är? Eller sjuksköterskan Jens som sitter med anhöriga flera timmar efter sitt avslutade pass för att de är utom sig av sorg? Eller läkaren Mats som tar sig tid och ringa sina äldre patienter för att se till att de mår bra? Eller undersköterskan Emma som borstar Ragnhilds hår och sätter upp det i rullar trots att hon har hur mycket som helst att göra och måste därför missa fikat? Nej, dessa människor behöver vi inte skriva om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0