Bloggfenomen

Ibland när jag har mindre saker för mig brukar jag gå in på andra människors bloggar och läsa vad de har att säga. Ofta blir jag avundsjuk på att de har så fina sidor och arg för att jag inte lyckas själv förverkliga en sådan förändring på min egen. Detta beror givetvis på att jag inte har ork att läsa mig in på vad de olika html-kommandon är och dessutom på att jag inte har tålamod att sitta och ändra tills det blir rätt. Så ja, jag har bara mig själv att skylla =). (dessutom är det nästan ingen som läser min blogg så egentligen spelar det ingen roll, även om det på en banal nivå skulle göra mig glad att titta på bloggsidan och inse att jag faktiskt har lyckats få till den riktigt bra.)

Men det jag tittar mest på är vad folk skriver om. De bloggar som är riktigt populära. Det som jag kan komma fram till är att huvuddelen av dessa topp 20 bloggar handlar om mode och livsstil. Alltså berättar dessa tjejer (för det är oftast tjejer) vad de har på sig, vilka de träffar och dokumenterar detta med bilder och sedan läser andra dessa och börjar klä sig likadant. Don't get me wrong, jag har inga problem med mainstream och att klä sig som alla andra, för faktum är att jag har lite svårt för typer som ska principiellt göra precis tvärtom mot alla andra, just för att de ska vara "speciella". I slutändan hittar de oftast en grupp människor som är så olika alla andra, men ack så lika de själva, att de sedan bildar sitt eget "gang". Men vad är poängen med det? Då är de ju precis som alla andra i sin omgivning i alla fall och det var ju det de inte ville... 
Den andra kategorien av bloggare är de som skriver om sina liv, sakligt och väldigt grundligt. Exempelvis berättar de för oss vad de har ätit till frukost, vilken tid de hämtade barnen på dagis, om de duschade eller ej... Och så vidare. är detta verkligen så intressant? Jag kan förstå att det är en tröst att läsa att andra människor är precis som en själv och jag erkänner att jag ibland läser dessa för att de just är sådär meningslösa som till exempel en serie som går dagtid på tv. (läs:days of our lives, som för övrigt är en ganska rolig serie om jag får säga det själv, symboliserar ledighet för mig =))
Den tredje stora typen av bloggare är den som jag personligen tycker mest om; De som skriver lite om allt möjligt av mer eller mindre substans. De som har en väldig självdistans och skriver om vad som faller dem in. Bloggar som man sitter och ler åt. Bloggar som är fyllda med ironi.
Sedan finns det en mängd olika andra och listan skulle kunna göras oändlig. Men den sista jag tänkte ta upp är bloggarna som är skrivna av människor som faktiskt har en hel del att säga. Som diskuterar världshändelser. Som är aktiva i föreningar. Som helt enkelt skriver för att skapa tanke hos andra människor.

Jag gillar personligen de flesta, men har några få favoriter. Själv har jag inte beslutat mig för vad min blogg är. Jag tror att jag helt enkelt får fortsätta skriva det som kommer ut ur fingrarna när jag sätter mig vid tangentbordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0